Over mij

Chevron Nagasaki 2

Na mijn middelbare school en na de Hogere Zeevaartschool heb ik grote schepen van de Grote Oceaan, door Straat Singapore, langs Kaap de Goede Hoop en over de Atlantische Oceaan gestuurd en mij zo, in 10 jaar, het vak van stuurman eigen gemaakt.

 

Bij Nestlé kreeg ik voor het eerst te maken met het vraagstuk hoe faciliteer ik grote veranderingen, waarmee mensen worden geconfronteerd door de introductie van nieuwe
informatie systemen en Procesautomatisering. Dit op alle niveaus in de organisatie. Door de beschikbaarheid van informatie kwam de besluitvorming en de verantwoordelijkheid voor effectief productievolume, effectieve kostprijs,  kwaliteit en klantbeleving steeds decentraler en ook op lagere niveau´s in de onderneming terecht.

Managen van deze strategische veranderingen maakte het noodzakelijk vragen  te stellen als: In welke business zitten we? Is de business nog hetzelfde of is hij fundamenteel veranderd? Op welke wijze moeten we de verschillende stakeholders, aandeelhouders, klanten, werknemers, leveranciers belonen?
Maar ook vragen als: Welke normen en waarden gelden er? Welke normen en waarden die we meenemen uit het verleden, houden ons tegen om succesvol te zijn?
Welke aanvullende normen en waarden zijn er nodig?

No1 analyse model organizational dynamicsTijdens het werken bij Nestlé, en mijn gelijktijdig afstuderen heb ik een synthese kunnen maken van al mijn ervaringen en deze samengevoegd in een werkbare en overdraagbare methodiek. Ik heb deze methodiek verder ontwikkelt en getest aan de hand van mijn werkzaamheden in de maakindustrie, de luchtvaart, grote financiële en administratieve instellingen, aan de hand van de vraag “Wat maakt het dat grote automatiseringsprojecten zo moeizaam verlopen en soms zelfs mislukken?” en “Wat maakt het dat het zelfde type probleem zich iedere keer weer op verschillende plekken voordoet?” Deze ervaring heeft gemaakt tot wat ik nu ben.